måndag 2 oktober 2017

Att Återbruka En Golvlampa



Att göra om en golvlampa till en ljusstake är ett relativt enkelt gör-det-själv,och med ett fint resultat. 
Tänk framförallt på fotens form när du letar efter en lampa. En golvlampa på loppis brukar kosta mellan 80 - 200 kr beroende på material och hur väl arbetad den är, lägg därtill en liten kostnad för färg och en ljushållare i metall (den senare finns i hobbybutiker för under en 50-lapp).

Börja med att ta bort all el, beroende på hur den är dragen är det mer eller mindre pilligt. Skruva alltså bort både glödlampshållare och sladd, vid behov använd en kniv eller tång. Rengör sen med målartvätt och sandpappra lätt för att rugga upp ytan. Beroende på material väljer du sen färg. Är foten av metall, väljer du en färg anpassad för det - jag valde en lampa av trä, så där var det enkelt - det blev en vanlig vattenbaserad snickerifärg. 

   När foten torkat, limmar du fast ljushållaren. Jag provade först smältlim men blev inte nöjd med hållfastheten - säkerheten är viktigt! Så jag petade bort alla limrester och började om och använde istället ett allroundlim på tub. Läs på förpackningen till vad limmet är avsett för, och känn efter att allt verkligen sitter fast när limmet torkat.

Detta är min andra återbrukade golvljusstake, så nöjd är jag med dem! Stort obs dock; glöm inte säkerheten - lämna aldrig levande ljus utan uppsikt!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Att Använda Till Något Annat

Ja, för vem har sagt att man bara måste baka i bakformar?