måndag 18 september 2017

Att Måla På Rotting


Jag har en rottingkista som jag köpt för mer än femton år sedan. Men det är någonting med färgen som gör att jag har tröttnat på den, och därför har den bara ställts undan. Och det är synd - för den är hel, rymmer massor, och det är egentligt inget fel på den. Istället för att köpa en ny började jag istället grunna på om man kan måla på rotting?!

Och, javisst kan man det! Det stänker mycket och är ganska tålamodskrävande, och tar dessutom relativt lång tid om man gör som jag - målar med pensel. Men resultatet blev över förväntan bra, så jag tycker absolut att insatsen var värt det. Och för nästan inga pengar alls fick jag en ny möbel!

Så här såg den ut från början. Hel i rottingen och med bra förvaringsutrymme.

Så här gör du: skaffa en vattenbaserad hobbyfärg i den kulör du vill ha. Häll i en burk och späd rejält med vatten och blanda noggrant - det ska kännas som en tunn lasyr i konsistensen, inte som vanlig färg. Ju tjockare blandningen är desto mer "målat" blir resultatet, att färgen är så tunn gör att den absorberas in i rottingen och känns naturlig .
   Lägg ut tidningar som arbetsyta, eller som jag gjorde, använde en gammal vaxduk - det kommer att stänka! Och använd en pensel som du inte är rädd om, den kommer att få rejält med stryk när du ska in i och emellan allt som är flätat ...


Färdiga resultatet - det blev precis så som jag hade tänkt mig det!

För att få en lite använd känsla valde jag att torrborsta med lite ljusgrå färg när kistan hade torkat. Ska kistan användas mycket eller tåla fukt är nog att lacka att rekommendera. Jag gjorde det inte.

När jag nu börjat bli varm i kläderna bestämde jag mig för att ge mig på en korgstol som jag haft minst lika länge som kistan. Den var i ganska dåligt skick - uppsliten runt armstöden och riktigt gråtrist efter att ha stått i ett växthus. Först tvättade jag den med ljummet vatten och lite diskmedel. När den var helt torr, lagade jag de trasiga områdena  med jutesnöre som jag enkelt lindade runt det som var sönder. Sen gjorde jag som ovan - spädde ut färgen med vatten och klädde in golvet med vaxduk.Och satte igång och måla!


Nu får den hänga med femton år till!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Att Använda Till Något Annat

Ja, för vem har sagt att man bara måste baka i bakformar?